Karolio Juozapo Čapskio portretas
Karolio Juozapo Čapskio portretas

Karolio Juozapo Čapskio portretas

Autorius: Hintzas Andrejus

Sukūrimo metai: 1835 m.

Kūrimo technika: popierius, pastelė.

Matmenys: 30,4x24,4 cm.

Signatūra: Hintz. f. 1835 (paveikslo apačioje dešinėje pusėje).

Karolis Juozapas Čapskis (Karol Józef Czapski, 1786-1852) – grafas, Minsko apskrities bajorų maršalka, LDK edukacinės komisijos narys. Ponios Fabijanos Čapskienės, jos dukters Marijos ir vyro Karolio Juzefo Čapskio  portretai priklauso iš Prūsijos kilusio dailininko Andreaso Hintzo (kai kas rašo Hintzes) grafų Čapskių (Czapski) šeimos portretų grupei, sukurtai 1835 m. Vilniuje. Dailininkas nupiešė grafienės, grafaitės ir šeimos galvos – grafo Karolio Jono Čapskio, mirusio 1836 m., atvaizdus. Tikėtina, kad Hintzas pavaizdavo ir kitus šeimos narius, pavyzdžiui, Karolio ir Fabijanos Čapskių jauniausiąjį sūnų, žinomą kolekcininką ir numizmatą Emeriką Hutten-Čapskį. 

Pastele piešti portretai Europoje buvo ypač madingi XVIII a. – rokoko ir Apšvietos epochose. Pastelės populiarumas siejamas su prancūzų daile, nors šią techniką į Paryžių atgabeno venecijietė portretistė Rosalba Carriera. Purus paviršius ir minkšta tekstūra itin tiko idealizuotam, kartu ištikimai natūrą atkuriančiam žmogaus atvaizdui, šiandien mums primenančiam spalvintą fotografiją. Švelnaus kolorito kompozicijos derėjo nedideliuose, šviesos užlietuose privačių miesto vilų (pranc. hôtels particuliers) kambariuose. Pastelių paplitimą paskatino XVIII a. išrasta didelio formato stiklo lakštų gamybos technologija – priemonė apsaugoti mechaniniam poveikiui jautrų paviršių. Palyginti nedidelė pastelės kaina, galimybė per kelis pozavimo seansus namų sąlygomis užfiksuoti modelio bruožus praplėtė užsakovų ratą, įtraukė į jį viduriniąją klasę. Madinga technika iš Europos centrų XVIII a. viduryje paplito ir jos periferijoje, kur iki XIX a. vidurio konkuravo su aliejine tapyba bei populiarėjančia fotografija.

Šaltinis: "Ne vien grožis. Moters atvaizdas LAWIN kolekcijoje". Sud. G. Jankevičiūtė. Vilnius: LAWIN, 2012.

Grafas Karolis Juozapas Čapskis (1778–1836) – Lietuvos bajoras, buvęs Stanislovo Augusto Poniatovskio dvaro šambelionas, garsaus numizmato Emeriko Huten-Čapskio tėvas. Pijorų mokyklą Vilniuje baigęs K. J. Čapskis daug dėmesio skyrė švietimui, 1793–1797 m. buvo Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės Edukacinės komisijos narys, Slucko apskrities mokyklų garbės kuratorius. Amžininkų atmintyje grafas išliko kaip doras, taurus, mielas, originalaus sąmojo kupinas linksmuolis ir išsiblaškėlis, kurio komiški pasakojimai ir improvizacijos pagyvindavo rimčiausią susibūrimą, o apie jį patį būdavo kuriami anekdotai. K. J. Čapskio portretą nutapė iš Prūsijos kilęs Vilniaus universiteto Piešimo ir tapybos katedros auklėtinis ANDRIEJUS HINTZAS (minimas iki 1842) – populiarus keliaujantis aukštuomenės portretų tapytojas. Tais pačiais metais A. Hintzas sukūrė ir grafo žmonos Fabijanos Čapskienės (1787–1876) bei dukros Marijos Čapskytės (1818-1897) pastelinius portretus. Portretuose perteiktas asmenų portretinis panašumas, madingos aprangos detalės, kartu užfiksuota veiduose atsispindinti švelnaus liūdesio nuotaika. Galbūt to priežastis – grafą jau kamavusios ligos. K. J. Čapskis mirė praėjus metams nuo portreto sukūrimo. 1839 m. jo dukra Marija įstojo į Vilniaus vizičių vienuolyną.

Šaltinis: "RES PUBLICA" Advokatų kontoros „Ellex Valiunas“ meno kolekcija . Sud. R. Janonienė. Vilnius, 2018, P. 122.

Parodos: 250-ųjų dailininko gimimo metinių paroda „Jonas Rustemas – dailininkas ir pedagogas“, 2012 m. spalio 30 d. - 2013 m. vasario 17 d., Vilniaus paveikslų galerija, Vilnius; Edmundo Armoškos dailės kolekcijos paroda „Lietuvos dailės atodangos XVI–XXI amžiai“, 2008 m. liepos 3 d. – rugpjūčio 31 d., Lietuvos dailės muziejus, Vilnius.

Publikuota: "Jonas Rustemas – dailininkas ir pedagogas". 2012 m. spalio 30 d. – 2013 m. vasario 17 d. Vilniaus paveikslų galerijoje vykusios parodos, skirtos 250-osioms dailininko gimimo metinėms, katalogas. Vilnius: Lietuvos dailės muziejus, 2013. Kat. Nr. VIII. 32, P. 178; „Lietuvos dailės atodangos XVI–XXI amžiai“. Edmundo Armoškos dailės kolekcijos paroda. Vilnius: Lietuvos dailės muziejus, 2008. Kat. Nr. II, 25, P. 93; "Kolekcija. Lietuvos kolekcininkų asociacijos žurnalas". Vilnius, Nr. 3, 1996, P. 19; "RES PUBLICA" Advokatų kontoros „Ellex Valiunas“ meno kolekcija . Sud. R. Janonienė. Vilnius, 2018, P. 123, Kat. Nr. 32, P. 219.