Janinos Kazakevičiūtės-Valeškienės portretas
Janinos Kazakevičiūtės-Valeškienės portretas
Janinos Kazakevičiūtės-Valeškienės portretas
Janinos Kazakevičiūtės-Valeškienės portretas

Janinos Kazakevičiūtės-Valeškienės portretas

Autorius: Vizgirda Viktoras, 1904 - 1993

Sukūrimo metai: 1943 m.

Kūrimo technika: drobė, aliejus.

Matmenys: 92x72,5 cm.

Signatūra: V. Vizgirda / 43 (paveikslo viršuje kairėje pusėje).

Studentišką „pastatymą“ primenantis moters atvaizdas tebūtų kuklus palyginti gausios Viktoro Vizgirdos (1904–1993) karo metų kūrybos pavyzdys, jei ne modelis – Janina Kazakevičiūtė-Valeškienė (1903–?). Apie Lietuvos dailininkų žmonas sužinome tik tada, kai joms pavyksta pasiekti ką nors reikšminga profesinėje srityje – mene, pedagogikoje, medicinoje ir pan. Vis dėlto net tokiais atvejais jų išorė retai fiksuojama dailės priemonėmis. Vizgirda, palikęs mums savo kolegos dailininko Adolfo Valeškos žmonos atvaizdą, skatina pasidomėti ir modelio asmenybe, ir portreto sukūrimo aplinkybėmis. Portretas patvirtina, jog nacių okupuotame Vilniuje vietinės dailininkų bendruomenės narių ryšiai buvo itin glaudūs. Bendravimo erdvę susiaurinusi karo metų tikrovė dažnai suvesdavo ne tik Vilniaus dailės akademijos rektorių Vizgirdą su Vilniaus dailės muziejaus direktoriumi Valeška, bet ir jų šeimos narius. Paveikslas liudija ir tipiškas karo metų madas: mazgu virš kaktos surišta skarute sujuosti pusilgiai plaukai, kukli šviesaus audinio palaidinukė trumpomis rankovėmis, siauras tamsus sijonas – tą patį matome Londono ar nacių okupuoto Paryžiaus moterų fotografijose, dokumentinėse karo metų kino juostose. Beje, ponia Valeškienė buvo ir dailininko žmona, ir dailininko sesuo; tik jos brolis Leonardas pagal smetonišką madą „susilietuvino“ pavardę ir tapo Kazoku. Karo pabaigoje vyrui pasitraukus į Vakarus Valeškienė liko Lietuvoje. Gyveno Kaune ir saugojo Valeškos paveikslus, dokumentus, fotografijas. Nepriklausomybės laikais šis turtas atiteko M. K. Čiurlionio dailės muziejui.

Šaltinis: "Ne vien grožis. Moters atvaizdas LAWIN kolekcijoje" Sud. G. Jankevičiūtė. Vilnius: LAWIN, 2012, P. 94.

Parodos: LAWIN Vilniaus biuro 20-mečio paroda „Ne vien grožis. Moters atvaizdas LAWIN kolekcijoje“, 2012 m. spalis– lapkritis, Nacionalinė dailės galerija, Vilnius.

Publikuota: "Ne vien grožis. Moters atvaizdas LAWIN kolekcijoje". Vilnius: LAWIN, 2012, Kat. Nr. 82, P. 94; "Kaunas-Vilnius 1918-1945”, Advokatų kontoros „Ellex Valiunas“ meno kolekcija. Sudarytojos D. Barcytė, dr. I. Burbaitė. Vilnius, 2021, P. 214;  "Muziejininkas Adolfas Valeška lengvai mezgė pažintis, puikiai laviravo tarp valdžių, tačiau prasileido Kazio Borutos smūgį", www.lrt.lt,  Kultūra, 2022.06.04.

Nuotraukose: ekspozicija parodoje „Ne vien grožis. Moters atvaizdas LAWIN kolekcijoje“, 2012 m. spalio 12 d. – lapkričio 11 d., Nacionalinė dailės galerija, Vilnius.