Moters portretas
Moters portretas
Moters portretas
Moters portretas

Moters portretas

Autorius: Ylakavičius Napoleonas, 1811 - 1861

Sukūrimo metai: 1852 m.

Kūrimo technika: drobė, aliejus.

Matmenys: 65,5x54,5 cm.

Signatūra: Napoleon Iłłakowicz 1852 (paveikslo apačioje kairėje pusėje).

Neramios sielos dailininko, 1831 m. sukilimo dalyvio palikimas grįžta į Lietuvą. Paryžiuje sukurtas moters portretas – vertingas brandžiojo laikotarpio  Napoleono Ylakavičiaus kūrybos pavyzdys, atspindintis  jam būdingą tapybos pobūdį. Nežinomos moters, greičiausia iš dailininkui artimos aplinkos, portretas pasižymi XIX a. viduriui būdinga mišria akademistine ir realistine maniera, turi bydermejerio stiliaus bruožų, pasireiškiančių kamerine nuotaika, neįmantrios ir jaukios namų aplinkos fiksavimu. Paveikslas išsiskiria natūralia moters poza, kruopščiu akademiniu piešiniu,  gyva veido išraiška, glotnia tapysena, lygiu paviršiumi, santūriu koloritu, jautriai nutapytomis detalėmis. Prislopintos spalvos ir šiek tiek pašviesintas fonas tarsi aura supa moters figūrą, leidžia susitelkti į jos veidą, byloja apie akademistinėje dailės aplinkoje autoriaus perimtas menines priemones. Dailininkas meistriškai perteikia ne tik panašumą, bet ir vidinę psichologinę portretuojamosios būseną.

Paveikslas vienmetis su vieninteliu Lietuvoje – tais pačiais metais nutapytu „Autoportretu“ (1852), saugomu Lietuvos dailės muziejuje. Jis įdomus ne tik meniniu požiūriu, bet ir kaip istorinis bei kultūros artefaktas – naujai atrastas nežinomas darbas iš negausaus, po Europą išsklaidyto N. Ylakavičiaus kūrybinio palikimo.

Šaltinis: ARS VIA meno ir kolekcinių vertybių aukcionas, kūrinio aprašymas (dr. Lijana Natalevičienė).

Napaleono Ylakavičiaus (1811–1861) biografija intriguojanti ir įspūdinga, o kūryba, dabar žinoma tik fragmentiškai, buvo sulaukusi didelio amžininkų pripažinimo. Jaunystėje, studijuodamas Vilniaus meno mokykloje, N. Ylakavičius įsijungė į 1831 m. sukilimą, kurį numalšinus papildė Didžiosios emigracijos gretas. Dailės studijas menininkas tęsė Prancūzijoje, paskui daugybę metų buvo blaškomas likimo po įvairias Europos šalis, o mokslą ir kūrybinį darbą derino su revoliucine ir konspiracine veikla. 1852 m. dailininkui buvo liepta palikti Prancūziją, nuo tada jis ilgesnį laiką gyveno Londone, kur buvo karalienės Viktorijos rūmų dailininkas, atliko užsakymus jos galerijai. Gyvendamas Anglijoje, užsiėmė ir paveikslų rėmų gamyba, netgi patentavo jų techninius patobulinimus. Buvo artimas tenykštės radikaliosios politinės emigracijos sluoksniams, sukūrė žymių emigracijos veikėjų portretų. 1857 m. kartu su žmona Regina grįžo į Lietuvą, nors iki mirties buvo sekamas caro policijos.  Moters juodais drabužiais portretas atspindi N. Ylakavičiaus profesinį įgudimą, puikią tapybos techniką. Tikslus akademinis piešinys perteikia moters figūros ir veido bruožus, jos kuklaus, bet elegantiško drabužio detales, o kartu pagauna ir užfiksuoja lengvą, tarsi nevalingą, portretuojamosios judesį, suteikiantį atvaizdui gyvumo ir natūralumo. 

Šaltinis: "RES PUBLICA" Advokatų kontoros „Ellex Valiunas“ meno kolekcija . Sud. R. Janonienė. Vilnius, 2018., P. 178.

Publikuota: "RES PUBLICA" Advokatų kontoros „Ellex Valiunas“ meno kolekcija . Sud. R. Janonienė. Vilnius, 2018, P. 179, Kat. Nr. 37, P. 219.