Mažas faunas
Autorius: Bohušas-Sestšencevičius Stanislovas, 1869 - 1927
Sukūrimo metai: XIX-XX a. sandūra.
Kūrimo technika: drobė, aliejus.
Matmenys: 49x33.
Stanislovo Bohušo-Sestšencevičiaus kūryba pastaruoju metu
sulaukia vis didesnio dailėtyrininkų dėmesio. Pirmiausia jis žinomas kaip
puikus Lietuvos ir Ukrainos miestelių gyvenimo fiksuotojas, kasdienybės scenų
piešėjas, realybės, tegu ir neretai fiktyvios, ar, menotyrininkės Jolitos
Mulevičiūtės žodžiais tariant, „sukonstruotos realybės“, atvaizdų kūrėjas. Jam
būdingos gyvos, dinamiškos scenos, pastangos „pagauti“ momentinį judesį. Paveikslas
„Mažas faunas“ yra visai kitoks. Šiuo kūriniu dailininkas priartėja prie XIX a.
pab. – XX a. pr. simbolizmo, jame galima įžvelgti jugendo (secesijos) stiliaus
bruožų. Drobėje vaizduojamas mitologinis personažas – faunas, ramų rudens
vakarą sėdintis ant upelio šlaito ir susimąstęs žvelgiantis į savo atspindį
vandenyje. Paveikslas persmelktas melancholiškos nuotaikos, liūdesio, kartu
kažkokios neperprantamos paslapties, jame galima pajausti slėpiningą gamtos ir
gyvybės alsavimą. Faunas – Antikos mitologijos personažas (romėnų mitologijoje
atitinkantis graikų Paną), geraširdis vaisingumo dievas, gamtos, kalnų miškų ir
laukų, piemenų globėjas, žemdirbystės mokytojas, turėjęs ir pranašavimo dovaną.
Nuo Antikos laikų Fauno paveikslas yra plačiai paplitęs mene (ypač nuo XVII a.)
ir tapo erotiškumo simboliu. Paprastai jis vaizduotas kitų miško dievybių,
dažniausiai su miško nimfų, draugijoje, išvaizda panašus į satyrą - kaip
barzdotas vyras su ožio ragais ir ožio kojomis (rečiau sutinkami jauno fauno
atvaizdai, jie labiau paplito XIX a. mene), gyvenantis miško tankmėje, toli nuo
žmonių, nuošaliose grotose ar prie čiurlenančių upelių, kur esą pranašaudavo
ateitį. S. Bohušo-Sestšencevičiaus „Mažas faunas“ neturi atvirų užuominų į
erotiškumą, jame nėra aliuzijų į nimfos persekiojimą, fauno – vaiko paveikslas
vakarėjančio rudens peizažo fone kuria trikdančiai dvilypį įspūdį, lyg
dailininkas užsimintų apie senojo, mitologinio, žmogaus ir gamtos harmonija
paremto, pasaulio baigtį, bet kartu kalbėtų ir apie amžinybę. Paveikslas
nutapytas S. Bohušui-Sestšencevičiui būdinga realistine maniera, drąsiais,
laisvais potėpiais, meistriškai perteikiančiais vaizduojamų paviršių faktūrą.
Puiki kompozicija, kurioje nemaža reikšmė tenka subtiliai linijų ir plokštumų
dermei, ir išraiškingas koloritas tampa pagrindinėmis nuotaikos kūrimo
priemonėmis (dr. (hp) Rūta Janonienė, Vilniaus dailės akademijos Dailėtyros instituto vyriausioji mokslo darbuotoja).
Parodos: „Kelionėje, namie ir svajonėse: peizažai”, Mykolo Žilinsko dailės galerija, Kaunas, 2017 m. kovo 23 d. – balandžio 30 d.; Nacionalinė dailės galerija, nuolatinė ekspozicija, Vilnius, 2018 rugpjūčio 23 d. - 2019 liepos 1 d. ; "Piešinio meistras. Stanislovui Bohušui-Sestšencevičiui - 150", 2019 lapkričio 27 d. - 2020 sausio 12 d., Lietuvos dailės muziejus, Vilnius; "Stanislovas Bohušas-Sestšencevičius 1869–1927", 2021 m. spalio 28 d. – gruodžio 15 d., Vilniaus paveikslų galerija, Vilnius.
Paskelbta: "Stanislovas Buhošas Sestšencevičius 1869-1927". Parodos katalogas, 2021 m., P. 73.
Nuotraukose: ekspozicija parodoje „Kelionėje, namie ir svajonėse: peizažai”, Mykolo Žilinsko dailės galerija, Kaunas, 2017 m. kovo 23 d. – balandžio 30 d.; ekspozicija parodoje "Piešinio meistras. Stanislovui Bohušui-Sestšencevičiui - 150", 2019 lapkričio 27 d. - 2020 sausio 12 d., Lietuvos dailės muziejus, Vilnius; ekspozicija parodoje "Stanislovas Bohušas-Sestšencevičius 1869–1927", 2021 m. spalio 28 d. – gruodžio 15 d., Vilniaus paveikslų galerija, Vilnius.